fredag 29 oktober 2010

Det måste väl vara ett hemligt budskap med det här va?

Jag brukar alltid pendla, med en sån där härlig buss ni vet. Från Malmö till Lund. Det ända som är problemet, är när man börjar sent (som idag vid 12). Bussen som jag så troget brukar ta går bara en gång i timmen vid lunch tid. Så vem tror ni missar bussen om inte jag (brukar alltid ha flyt med att hinna med i sista sekund... men nej sån tur hade man inte denna fredagen). Fort som sören tog jag cykeln och med mål centralstationen. Prova på att ta tåget. Det kan ju inte gå mer än fel, eller... jo. Förvirrat springer jag till något som jag tycker jag skådat går till Lund C. Är dock inte säker, inte säker alls faktiskt. Blir med än mer osäker när jag hör att passagerarna talar om alla möjliga platser förutom Lund (t.ex. Österlen, Ystad, Skurup, Göteborg och till och med självaste huvudstaden). Osäkert frågar jag en med passagerare vart detta tåget skall, med bred göteborgska får jag svaret: Till Göteborg hoppas jag. ooookkiii. Men visst går tåget till Lund, det passerar väl åtminstone, eller? Osäkert springer jag ut ur tåget (som ännu inte startat) och kollar på skylten, jo mycket riktigt det står Lund. Bara för att vara på den säkra sidan frågar jag några på tåget. Jovisst, jag var helt rätt på det. Lugnt och sansat sätter jag mig på tåget. Det kan starta nu. vilken minut som helst. Det är bara att köra på... varför... startar det inte? Mina tankar får snabbt svar av högtalaren: Det har blivit något fel, vi ber om ursäkt, ni får ta tåget på spår 10 istället. Vaaad? Plötsligt går alla av tåget, och lika plötsligt var jag inte den enda som var förvirrad. ALLA som skulle med samma tåg som jag var det. KAOS, som man kan stava det till. Halvt osmidigt byter vi tåg. Lika osmidigt går de som skulle åka med tåget på spår 10 och bytar till spår 12. Efter några minuter blir det stilla. För stilla. Tåget startar inte. Jo nu, efter några minuter så tuffar det iväg. Försiktigt tar jag fram min stickning och tänker att jag kan lika gärna hamna i Mjölby nu, men det blir ju ett äventyr det med. Jag hamnade aldrig i Mjölby och tur var väl kanske det. Faktum är att jag kom fram till Lund, men lyckades gå en jättekonstig genväg, vart den kom från vet jag inte. Huvudsaken var i alla fall att jag, mot alla odds, inte kom försent. Så lite tur hade man väl kanske trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar